19 kwietnia obchodziliśmy 81. rocznicę powstania w getcie warszawskim. Tego dnia Muzeum Żydów Polskich POLIN organizuje corocznie akcję społeczno-edukacyjną „Żonkile”. Towarzyszy jej hasło „Łączy nas pamięć”. Udział w kampanii był naszą formą sprzeciwu przeciwko wojnie, wszelkiej agresji.
W dniu wybuchu powstania na terenie getta przebywało 50 tysięcy osób. Byli wśród nich 20-letni Mietek Pachter, 21-letnia Mira Piżyc i 11-letnia Helena Kuczer (Krystyna Budnicka). Nie należeli do bojowców. Ich cichy opór był jednak tak samo ważny, jak ten z bronią w ręku.
81. rocznica jest dla nas punktem wyjścia nie tylko do tego, by uczcić pamięć o osobach, które poniosły śmierć w getcie warszawskim, czy posłuchać opowieści ocalonych.
Symbolem akcji jest żonkil, znak zbiorowej pamięci. Członkowie Szkolnego Koła Wolontariatu wykonali papierowe żonkile, które 19 kwietnia wręczali uczniom i pracownikom szkoły. Była to cenna lekcja tolerancji i historii.
Pokazaliśmy, że łączy nas pamięć.
koordynator akcji „Żonkile”
Judyta Kuszyńska
Dzień bez plecaka to wyjątkowa inicjatywa, która zagościła w środę 17 kwietnia w naszej szkole. W ramach tego dnia, uczniowie wykazali się kreatywnością, szukając nietypowych zamienników dla tradycyjnych plecaków. Zeszyty, podręczniki i inne materiały zostały fachowo spakowane w różne przedmioty, takie jak wózki dla lalek, wiadra, poszewki na poduszki, kosze na zakupy, a nawet garnki, pufy do siedzenia i opony. To był dzień nieszablonowego myślenia, a uczniowie dowiedli, że wyobraźnia nie zna granic!
Zapraszamy na fotorelację z tego wydarzenia
Opiekunowie SU
Dnia 4 kwietnia uczniowie klasy 504xi mieli okazję wziąć udział w warsztatach z robienia pizzy organizowanych przez Tarantino Grill Bar &Cafe.
Uczestnicy zostali podzieleni na grupy, poznali historię powstania pizzy , po czym przystąpili do nauki sztuki przygotowywania włoskiego specjału.
Podczas warsztatów każda grupa miała możliwość własnoręcznego przygotowania ciasta, wybierania ulubionych składników oraz formowania i pieczenia pizzy.
Uczniowie z wielkim zaangażowaniem przystąpili do pracy, wykazując kreatywność w doborze składników i precyzję w formowaniu ciasta. Po ukończeniu prac, każda grupa miała okazję spróbować swojej własnej, świeżo upieczonej pizzy. Warsztaty zrobienia pizzy okazały się nie tylko edukacyjne, ale także bardzo zabawne i smaczne dla wszystkich uczestników.
Zapraszamy do fotorelacji i filmiku.
Justyna Jaworska- Głazik, Magdalena Furmaniak
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, ustanowiony prze zgromadzenie Ogólne ONZ w 2007 r. Ma on na celu zwiększenie wiedzy o autyzmie oraz budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie.
W naszej szkole obchody rozpoczęliśmy 8 kwietnia. W holu stanęły tablica informacyjna dotycząca autyzmu, fotobudka i ławeczka do wspólnych zdjęć. Tego dnia wielu z nas ubrało się na niebiesko, by wyrazić solidarność z osobami z autyzmem. Akcja skierowana była do całej społeczności szkolnej. Chcemy pamiętać, że choć każdy z nas jest inny, wszyscy jesteśmy równi - powinniśmy traktować się z wyrozumiałością, tolerancją i szacunkiem.Zapraszamy do galerii zdjęć!
Pedagodzy współorganizujący kształcenie w klasach 4-8:
M. FurmaniakE. MalewiczA. KrawiecK. Klukiewicz
W marcu uczniowie klas: 502,604 oraz 606 wraz z nauczycielami Wychowania Fizycznego, udali się na Alternatywne lekcje WF z Kinder Joy. Alternatywne lekcje WF to ogólnopolski projekt edukacyjno-sportowy dedykowany dla uczniów klas 4-8 oraz nauczycieli wychowania fizycznego ze szkół podstawowych.
Celem projektu realizowanego przez Fundację Moniki Pyrek w partnerstwie z Grupą Ferrero w Polsce jest przede wszystkim promocja aktywnego stylu życia wśród najmłodszych, ale i nauka uniwersalnych wartości sportu przez wspólną zabawę!
Opiekunowie: T.Jankowski, M.Gałat, C.Marciniak
Uczeń naszej szkoły Szymon Guła kl. 604 awansował spośród 5.000 uczestników do Finału Ogólnopolskiego Konkursu Informatycznego AleMózgi!
Grupa adeptów programowania po zakwalifikowaniu się do II etapu konkursu przez 4 miesiące zdobywała wiedzę na temat programowania przygotowując się do finałowego etapu zmagań.
Szymon przeszedł przez ogromnie wymagający II etap konkursu polegającego na rozwiązaniu zestawu zadań programistycznych w języku Python prezentując konkretne umiejętności oraz wielkie zaangażowanie.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za włożony trud w naukę programowania i zachęcamy do dalszego pogłębiania wiedzy informatycznej.
Serdecznie gratulujemy Szymonowi zakwalifikowania się do Finału Konkursu który odbędzie się 18 maja 2024 roku.
Opiekun: Jodko Patryk
Szkoła Podstawowa nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Westerplatte w Gorzowie Wlkp. ul. Szarych Szeregów 7
ogłasza nabór dzieci do klas I na rok szkolny 2024/2025
Rekrutacja rozpoczyna się dnia
04.03.2024r. i trwa do 03.04.2024r.
Więcej informacji w zakładce Nabór 2024/2025
Zapraszamy!
Lubuskie Talenty to stypendia przyznawane najlepszym uczniom z terenu województwa lubuskiego ze szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących. W piątej edycji programu stypendia otrzymało 70 uczniów z „podstawówki” oraz 152 z „ogólniaka”. Szkoły Podstawowe z największą liczbą stypendystów to: SP nr 1 Szprotawa – 6, SP 20 Gorzów Wlkp. – 4, SP 18 Zielona Góra – 4, SP nr 5 Nowa Sól – 3.
Stypendyści podlegają opiece dydaktycznej pełnionej przez nauczyciela w szkole.
Uczniowie naszej szkoły, którzy uzyskali stypendium:
Weronika Sawoch, klasa 701, opiekun merytoryczny: Anna Rzuchowska
Jakub Kaczmarski, klasa 702, opiekun merytoryczny: Magdalena Molik
Oliwia Załucka, klasa 703, opiekun merytoryczny: Magdalena Molik
Barbara Szulczewska, klasa 801, opiekun merytoryczny: Anna Rzuchowska
Życzymy wszystkim realizacji swoich pasji i osiągania sukcesów. Cieszymy się, że nasi uczniowie spełnili wyznaczone kryteria i otrzymali takie wyróżnienie.
26 maraca uczniowie Koła Biologicznego mieli okazję wziąć udział w fascynujących zajęciach edukacyjnych w Bibliotece Pedagogicznej WOM:
1. TWOJA GENIALNA PAMIĘĆ ALBO O TRUDNEJ SZTUCE ZAPAMIĘTYWANIA
2. MÓZG GIMNASTYKUJESZ - DOBRZE INWESTUJESZ
Kwestie poruszane podczas zajęć były niezwykle intrygujące - dotyczyły pamięci, koncentracji i działania mózgu; tematyki niezwykle istotnej dla rozwijających się umysłów młodych uczniów.W trakcie spotkania uczestnicy mieli okazję zgłębić tajniki funkcjonowania ludzkiego mózgu oraz zrozumieć, jak ważna jest pamięć dla procesów uczenia się i codziennego życia. Poprzez praktyczne ćwiczenia i zabawę, uczniowie mogli eksplorować różne aspekty funkcjonowania mózgu, a także dowiedzieć się, jak dbać o jego kondycję i rozwój oraz poznać techniki poprawiające pamięć i koncentrację.Zajęcia zostały przeprowadzone przez doświadczonego specjalistę, który z pasją i zaangażowaniem dzielili się swoją wiedzą z uczestnikami. Dzięki temu uczniowie mieli okazję zadawać pytania, dyskutować i rozwijać swoje umiejętności.
To niezwykłe doświadczenie nie tylko poszerzyło horyzonty naszych uczniów, ale także zainspirowało ich do dalszego zgłębiania tajemnic biologii i funkcjonowania ludzkiego organizmu.Po warsztatach uczniowie mieli okazję obejrzeć wystawę prac plastycznych Podwodny świat, w galerii Na Mansardzie.Dziękujemy Bibliotece Pedagogicznej WOM za zapewnienie tak ciekawej i pouczającej formy edukacji, która z pewnością zostanie w pamięci naszych uczniów na długo.
Anna Rzuchowska
W ramach obchodów Ogólnopolskiego Tygodnia Uważności podczas pierwszych, jeszcze chłodnych dni wiosny, bacznie obserwowaliśmy nie tylko przyrodę, ale i samych siebie. Opierając się na tekstach Agnieszki Jankowskiej-Figaj ze zbioru opowiadań pt. Bajki o uważności oraz książki pt. Słuchaj, aby zrozumieć. Audioedukacja dla szkół, pozyskanej od fundacji Audionomia, skupialiśmy się na kolejnych, wybranych przez nas obszarach: uważny oddech, uważne czytanie, uważne słuchanie, uważne ciało i uważne jedzenie. Przybliżyłyśmy uczniom skuteczne metody pracy z lękiem i smutkiem, pomagające kształtować emocjonalną odporność.
Uczniowie klas 206, 301, 507, 601, 702 oraz wszystkich klas pierwszych poznali kilkanaście przykładowych ćwiczeń, polegających na świadomym kierowaniu uwagi tak, aby w nieoceniający sposób zdawać sobie sprawę z naszego stanu fizycznego i psychicznego. Chętni obserwowali swój oddech i inne sygnały naszego ciała, na które nie zwracali dotąd uwagi.
Mindfulness (od ang. przym. mindful – uważający) to określenie, które coraz częściej pojawia się w procesie edukacyjnym. Dzięki ćwiczeniom uważności dzieci mają szansę:
Zainteresowanych Treningiem Uważności zapraszamy do czytelni. Wśród prezentowanych na wystawce książek na pewno znajdziecie wiele pozycji dotyczących tego tematu, a przykładowe ćwiczenia - na stronie biblioteki.
Zajęcia prowadziły:
Jolanta Tokarek i Agnieszka Zatylna
„…Badacze alarmują, że już w 2050 roku na świecie może zabraknąć wody pitnej, jeśli szybko nie wdrożymy koniecznych zmian globalnych i tych dotyczących nawyków nas wszystkich. Z raportu WHO i UNICEF wynika, że w 2020 roku aż ¼ ludności na świecie nie miała dostępu do wody zdatnej do picia. „
Nasza szkoła, jak co roku, dołączyła do „Akcji Światowy Dzień Wody z PAH”.
Skupiliśmy się na problemie dostępu do wody w różnych częściach świata, fizycznym i ekonomicznym jej braku. Setki milionów ludzi na świecie nie ma dostępu do bezpiecznej wody pitnej, sanitariatów i punktów mycia rąk.
Wspólnie stworzyliśmy gazetki tematyczne, obejrzeliśmy filmy i animacje (m.in.: „World’s water crisis”, ”Czy zabraknie nam wody?”) dowiedzieliśmy się jakie są przyczyny i konsekwencje niedoboru wody pitnej, sprawdziliśmy swoją wiedzę nt wody jako globalnego wyzwania.
Klasa piąta uczestniczyła w webinarze Instytutu Geofizyki PAN pt „ Dzień Wody – naszego wrażliwego skarbu”. Wysłuchaliśmy informacji o użyciu wody w Polsce, o tym jakimi zasobami dysponujemy, jakie są zagrożenia dla wód oraz jakie zagrożenia niosą ze sobą powodzie i susze w Polsce.
Zadaliśmy sobie pytanie: Jak to jest możliwe ,że na Błękitnej Planecie (Ziemi), której powierzchnię w 71% pokrywa woda, możemy w ogóle mówić o niedoborze wody.
Wierzę, że w naszym przypadku edukacja to największa broń w realizacji jednego z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju – „Czysta woda i warunki sanitarne”.
Pamiętajmy, że dostęp do wody pitnej jest prawem każdego człowieka. Bez niej nie ma życia!
Agnieszka Pawlus
21 marca Samorząd Uczniowski zorganizował dla uczniów klas IV, V i VIII zabawę z okazji Pierwszego Dnia Wiosny. Już od rana w szkole czuć było wiosenny klimat. Korytarze wypełniły się kolorowymi strojami i radosnymi głosami uczniów. Świętowanie Pierwszego Dnia Wiosny rozpoczęła konkurencja - "Zaprezentuj się!". Klasy, ubrane w stroje w wylosowanych wcześniej kolorach, przechodziły przez halę i prezentowały się przed jury. Nie zabrakło wiosennych akcentów - kwiatów, motyli i kokard. Następnie przyszedł czas na prezentację haseł o tematyce wiosennej. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością, tworząc pomysłowe plakaty i transparenty. Jury miało twardy orzech do zgryzienia, wybierając najlepsze z nich.
Dużą dawkę śmiechu i radości dostarczyła konkurencja "Jesteśmy projektantami". Uczniowie zaprezentowali przepiękne stroje Pana i Pani Wiosny, a także pomysłowe przebrania inspirowane bohaterami bajek, książek i filmów. Wybór najpiękniejszych strojów był nie lada wyzwaniem dla jury. Zwycięskie klasy otrzymały dyplomy i słodkie nagrody. Pierwszy Dzień Wiosny w naszej szkole był pełen radości, śmiechu i dobrej zabawy. To był doskonały sposób na pożegnanie zimy i powitanie nadchodzącej wiosny. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom za udział w zabawie, a Samorządowi Uczniowskiemu za jej zorganizowanie!
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć
Marek Zblewski
21 marca jest kolorowy nie tylko z powodu pierwszego dnia wiosny! To właśnie tego dnia obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. Jego symbolem stały się dwie różne skarpetki, ponieważ chromosom ma kształt przypominający skarpetę. Data 21 marca też jest symboliczna, ludzie z zespołem Downa mają dodatkowy chromosom numer 21. Mają ich trzy zamiast dwóch. Dlatego ta choroba genetyczna bywa też nazywana trisomią 21.
Uczniowie wraz z nauczycielami wzięli udziału w akcji #skarpetkowe wyzwanie. 21 marca założyli kolorowe skarpetki „nie do pary” jako wyraz radości, tolerancji i solidarności z osobami z Zespołem Downa. Ludzie z tą chorobą wciąż mają problemy z akceptacją otoczenia, mają utrudniony dostęp do edukacji i trudniej znajdują pracę. Kampania informacyjna i budowanie pozytywnego wizerunku tych osób mogą pozwolą na lepsze zrozumienie i zwiększenie szacunku dla różnorodności.
Powstała piękna galeria zdjęć ze skarpetkowego wyzwania świadcząca o tym jak wspaniałą społeczność tworzymy.
opiekun Szkolnego Koła Wolontariatu
Judyta Kuszyńska
Już jest! Już jest z nami! Przyszła do nas Wiosna!Uczniowie klas 6 i 7 z wychowawcami już od dawna wyczekiwali na ten wyjątkowy dzień. Cały tydzień wykonywali wiosenne zadanie, by wczwartek 21 marca przywitać Wiosnę. Uczniowie pod czujnym okiem wychowawców wykonali wiosenne miotły, by posprzątać po zimie i zrobić wiosenne porządki. Oto efekty wspólnej pracy.
Alicja Maj, Katarzyna Sochacka
Zbliża się wiosna, a z nią obchody Dnia Ziemi. To idealny czas na realizację akcji promujących troskę o środowisko naturalne i działania proekologiczne. Dlatego uczniowie SP 20 włączają się do ogólnopolskiej kampanii „Moje Miasto bez elektrośmieci" i rozpoczynają III edycję zbiórki elektroodpadów/elektrośmieci. W wyznaczone miejsce przy budynku szkoły można będzie przynieść np.:
- małogabarytowy sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny np.: telefon, słuchawki, głośnik bezprzewodowy, zabawki elektryczne, ładowarka, prostownica do włosów, przedłużacz, młynek elektryczny, czujnik dymu, termostat, myszka, tablet, aparat fotograficzny, pilot, zegarek elektroniczny, itp..
- duży i średni sprzęt np.: blender, toster, mikser, laptop, suszarka do włosów, żelazko, radio,
wiertarka, wentylator, drukarka, fax, lampka, lodówka, pralka, suszarka, mikrofalówka, telewizor, itp.
TERMIN zbiórki to 21 marca do 10 maja 2024r.
MIEJSCE zbiórki to plac przed łącznikiem budynku dla klas I-III i IV - VIII SP 20 (brama wjazdowa od strony ul. Sucharskiego).
Zapraszam Państwa serdecznie do udziału!
W dniu 19 marca 2024 roku uczniowie klas ósmych naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w Targach Edukacyjnych. Wydarzenie to stanowiło ważny moment w ich życiu, gdyż pozwoliło im zapoznać się z ofertą szkół ponadpodstawowych. Na targach, które odbyły się w Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu obecne były lokalne szkoły, które przedstawiły swoje profile i kierunki kształcenia. Uczniowie mogli dowiedzieć się więcej o technikach, liceach ogólnokształcących oraz branżowych szkołach I stopnia, poznać różnorodność oferty szkół i zastanowić się, która ścieżka będzie dla nich najodpowiedniejsza. W tym celu, na miejscu przy stanowiskach znajdowali się przedstawiciele prezentowanych szkół, których zadaniem było odpowiadanie na pytania i pomoc w wyborze. Miłym akcentem było oprowadzenie ósmoklasistów SP20 po części warsztatowej CEZiB-u m.in. przez absolwentów naszej szkoły.
Targi Edukacyjne to doskonała okazja, aby rozszerzyć horyzonty edukacyjne i zacząć planować przyszłość. Mamy nadzieję, że uczniowie znaleźli inspirację i wiedzę, która pomoże im w wyborze dalszej drogi nauki.
Wychowawcy klas 8
W dniu 14 marca zakończył się konkurs Happy Easter. Konkurs polegający na wykonaniu kartki wielkanocnej z życzeniami w języku angielskim od lat cieszy się dużą popularnością.Uczniowie dostarczyli aż 42 prace konkursowe. Wszystkie pomysłowe, piękne i z oryginalnymi życzeniami.
Wśród tak wielu wspaniałych prac jury postanowiło nagrodzić:
I miejsce: Malinka Agata 406
I miejsce: Dziwota Marta 605
II miejsce: Stokop Barbara 506
II miejsce: Szymańska Pola 501
III miejsce: Bornecka Natalia 406
III miejsce: Krawczyk Andrzej 603
Do oglądania prac konkursowych zapraszam do segmentu A, II piętro.
Agnieszka Szatkowska
W poniedziałek tj. 18.03.2024 chłopcy z rocznika 2011-2013, którzy występują w szkolnej reprezentacji Piłki Nożnej, rozegrali sparing z zespołem Junior Różanki. Nasi uczniowie zostali podzieleni na dwie 9-osobowe drużyny, grając sześć 15 minutowych gier.
Rozegrany sparing, cieszył się też zainteresowaniem ze strony kibiców, którzy licznie pojawili się na trybunach. Nasza drużyna zakończyła już tegoroczne rozgrywki międzyszkolne, jednak intensywnie trenują i przygotowują się do kolejnego roku szkolnego. Drużynie z Różanek dziękujemy za mecz. Wynik:SP20 14-13 Junior Różanki
Trener: T. Jankowski
15.03 klasa 703 wraz gośćmi z klas VII odwiedziła Szczecin a w nim Morskie Centrum Nauki, gdzie gromada mogła przez 3 godziny bawić się dowoli nauką i odkrywać niezbadane dotąd prawa fizyki i nie tylko. Potem odpoczęliśmy w Planetarium na seansie Explore, polskim filmie o prawach Keplera który został nagrodzony na festiwalu w Cannes. Na końcu przejechaliśmy na drugą stronę Odry aby zagłębić się w historii drugiej wojny światowej i czasów PRL-u w scenerii podziemia i bunkrów. To był mile spędzony czas, niezwykle edukacyjny i integracyjny dla dwóch grup wiekowych.
A.Beresińska
Nazwa szkoły: | Szkoła Podstawowa nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi w Gorzowie Wielkopolskim |
E-mail szkoły: | sp20@edu.gorzow.pl |
Telefon: | (095) 722-94-55 |
Adres szkoły: | ul. Szarych Szeregów 7 66-400 Gorzów Wielkopolski Poland |